سوالات متداول درخصوص شهرک صنعتی سدید

پرسش:

شهرك صنعتي به چه مكاني گفته مي شود؟

پاسخ:

 مكاني است داراي محدوده و مساحتی معين است و مجموعه‌اي ساماندهي شده از واحدهاي صنعتي، پژوهشي، فن‌آوري و خدمات پشتيباني از قبيل طراحي، مهندسي، آموزشي، اطلاع‌رساني، مشاوره‌اي و بازرگاني در آن مستقر گردیده که این واحدها براي استقرار واحدهاي مذكور اختصاص مي‌يابد و در آن تمام يا بخشی از امكانات زيربنايي و خدمات ضروري با نظر به نوع و وسعت شهرك و تركيب فعاليت هاي آن به واحدهاي مزبور واگذار می‌شود.

 

پرسش:

در چه زمانی سند مالکیت زمین به نام متقاضی صادر می شود؟

پاسخ:

پس از صدور گواهي پايان ساختمان و دريافت پروانه‌ی بهرهبرداری، در صورت فراهم بودن موجبات قانوني انتقال قطعي و رسمي، با دريافت كليه مطالبات و بهاي زمين از طرف قرارداد نسبت به انتقال قطعی سند مالکیت در دفاتر اسناد رسمی اقدام مي شود.

 

پرسش:

برای اجرای طرح‌های صنعتی، چه تسهیلاتی پرداخت می‌شود؟

پاسخ:

درحال حاضر پرداخت تسهیلات به طرح‌های صنعتی توسط سیستم بانکی کشور صورت می‌گیرد و می‌بایست به بانک‌های تجاری اعم از دولتی و خصوصی مراجعه نمود. 
درصورت تخصیص منابع و اعتبارات تبصره‌ای مراتب از طریق سازمان‌های صنایع و معادن استان به اطلاع متقاضیان خواهد رسید.
اما در صورت استفاده متقاضي از تسهيلات اعطائي بانكي، شركت‌ شهرک‌هاي استان مبادرت به وثيقه گذاردن قراردادهاي مزبور به نفع بانك و يا موسسات مالي اعتباري ذينفع مي‌نمايند.

 

پرسش:

شرایط واگذاری کارگاه‌های واقع در شهرک صنعتی چگونه است؟

پاسخ:

با توجه به محل احداث، نوع و طراحی آن، قیمت کارگاه‌ها متفاوت بوده و به صورت نقد و اقساط و نيز اجاره واگذار می‌گردد. جهت کسب اطلاعات بیشتر از وجود کارگاه‌ها، مشخصات آنها و شرایط واگذاری دفتر مرکزی شهرک مراجعه نمایید و یا با این دفتر تماس حاصل فرمایید.

 

پرسش:

آیا کارگاه‌های پیش ساخته نیز در شهرک صنعتی احداث می‌شوند؟

پاسخ:

در حال حاضر برنامه‌ای برای احداث کارگاه پیش ساخته در دستور کار شهرک نیست.
اما با نظر به تدابیری که شهرک سدید نظر گرفته است، زمان واگذاری زمین، اخذ مجوزها و احداث واحدهای تولیدی بسیار کوتاه و سریع است.

 

پرسش:

نحوه استفاده از تسهیلات بانكی به چه صورت است؟
پاسخ:

طرح‎‌های صنعتی دارای جواز تاسیس معتبر كه حداقل آورده متقاضی 30 درصد سرمایه گذاری كل و طرح‎هایی كه دارای پیشرفت فیزیكی بیش از 40 درصد می‎باشند و یا طرح‎هایی كه با تخصیص این اعتبار به بهره‎برداری می‎رسند می‌توانند از تسهیلات بانكی استفاده نمایند.

 

پرسش:

آیا امکان شروع فعالیت در شهرک صنعتی سدید به صورت مستاجر است؟

پاسخ:

برنامه‌ی درازمدت شهرک به گونه‌ای تنظیم شده که صرفا صاحبان واحدهای تولیدی در مسند تولید باشند. اما در حال حاضر با درنظر گرفتن شرایطی، به صورت محدود امکان شروع کار بدین گونه نیز امکان‌پذیر است.

 

پرسش:

آیا امکان واگذاری واحد تولیدی به غیر نیز وجود دارد؟

پاسخ:

در صورتی‌که اختلالی در روند زون‌بندی‌های شهرک بوجود نیاید، اشکالی ندارد.
البته سیاست‌های شهرک نیز بگونه‌ای اتخاذ شده است که ضرورت واگذاری‌ و ترک تولید بسیار به صفر نزدیک باشد.

 

پرسش:

آیا امکان خرید و فروش زمین و معاملات ملکی هم در شهرک وجود دارد؟

پاسخ:

با نظر به حساسیت بسیار بالای شهرک در روند اشتغال و تولید، به هیچ وجه امکان این مسئله وجود ندارد.

 

پرسش:

با نظر به صنعتی بودن شهرک، امکان آلودگی برای تولیداتِ حساس (مواد غذایی، محصولات بهداشتی، تولیدات پزشکی و ...) وجود ندارد؟

پاسخ:

شهرک صنعتی سدید صرفا مجوز احداث واحدهایی را می‌دهد که صرفا در رده‌بندی‌های مساعدِ زیست‌محیطی باشند.
مضاف بر اینکه کلیه‌ی واحدها‌ی تولیدی و صنعتی، صرفا مجاز به قرارگیری در زون (منطقه)‌ی منحصر به خودشان هستند که این احتمال آلودگی را کاملا از بین می‌برد.

 

پرسش:

به چه صورت می‌توان از عدم سوءاستفاده‌های احتمالی در واگذاری زمین‌ها و احداث واحد صنعتی اطمینان حاصل کرد؟

پاسخ:

شهرک صنعتی سدید تمامی مجوزهای رسمی و لازم را برای حصول صددرصدی اطمینان اخذ نموده است، که می‌تواند تصویر این اسناد و مجوزها را برای اخذ اطمینان، به متقاضیان نشان دهد.

 

پرسش:

شرايط انتقال حق انتفاع در شهرك صنعتي به شخص حقيقي و حقوقي ديگر به چه صورت مي‌باشد؟

پاسخ:

تكميل فرم درخواست توسط واحد انتقال دهنده و اخذ جواز تاسيس معتبر از واحد انتقال گيرنده و بررسي استقرار واحد انتقال گيرنده از نظر فني و مسائل زيست محيطي، تسويه حساب طرف قرارداد در خصوص ديون حال خود با شركت، پرداخت 3 در هزار حق انتفاع مربوط به انتقال، ارائه مفاصا حساب بيمه و ماليات توسط انتقال دهنده، تنظيم صورتجلسه انتقال و در مرحله پاياني با ثبت انتقال در دفترچه قرارداد مي‌توان اين انتقال را صورت داد.

 

پرسش:

استاندارد رسمی پذیرفته شده در ایران برای تعریف مؤسسات کوچک و متوسط چیست؟

پاسخ:

معیار تشخیص صنایع کوچک و متوسط، تعداد پرسنل است، که برای صنایع کوچک زیر۵۰ نفر پرسنل و برای صنایع متوسط زیر ۲۵۰ نفر پرسنل می‌باشد.

 

پرسش:

آیا امکان خرید و فروش طرح‌ها و واحدهای صنعتی در شهرک وجود دارد؟

پاسخ:

همان طور که پیش‌تر نیز بیان شد انتقال زمین صنعتی خام به غیر، مجاز نمی‌باشد ولی اگر طرف قرارداد در زمین احداث بنا نموده یا به بهره‌برداری رسیده باشد، با مجوز كتبي شرکت شهرک‌های صنعتی استان و رعایت ضوابط و مقررات مربوطه می‌تواند نسبت به انتقال حقوق قراردادي خود به شخص ثالث اقدام نماید.