نزدیکی بسیار زیاد به شهر؛ ویژگی منحصر به فرد شهرک صنعتی سدید

سکونت، چالش بزرگ فعالانِ شهرک‌های صنعتی

یکی از چالش های بزرگی که اغلب شهرک های صنعتی با خود به همراه دارند؛ فاصله‌ی زیادشان با شهر یا هر گونه سکونت‌گاهی است که عموم مردم در آن به سر ببرند.
از همین رو است که عمده‌ی شهرک‌های صنعتی به ناچار مقرهایی را برای سکونت برخی از تولیدکنندگان یا نیروهای کار خود ایجاد می‌کنند که عموما به خاطر بُعد مسافتشان از شهر، از امکانات و شرایط چندان مطلبوی برخوردار نیستند.
و یا شهرک‌های صنعتی بسیار بزرگی که ایجاد یه سکونت‌گاه بزرگ، مجلل و با تمامی امکانات برایشان توجیه‌پذیر است نیز به دلیل درگیریشان با آلودگی‌های زیست محیطی - به دلیل وجود صنایعی از رده‌های بالای زیست محیطی - باز هم نمی‌توانند شرایط مطلوب و مقبولی را برای شهروندان خود فراهم سازند.

و فارغ از اینکه چقدر یک شهرک صنعتی بتواند در ایجاد محیطی سالم و متناسب با زندگی‌های امروزی انسان‌ها، موفق عمل کند؛ دوری بسیار زیاد این سکونت‌گاه‌ها از ادارات، نهادهای مهم، سازمان‌ها و واحدهای حیاطی و ...، باز مشکل بزرگی است که نمی‌تواند چندان سکونت در محلی بسیار دور از شهر را توجیه کند.

 

پذیرش مزیت‌های شهرک صنعتی، یا صرفِ‌نظر از آنها

و این در حالی است که بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل مزایای بسیار زیادی که شهرک‌های صنعتی به صورت کلی در خود جای داده‌اند، به ناچار این مشکل بزرگ را پذیرا می‌شوند و حاضر می‌شوند برای به دست آوردن سایز ویژگی‌های یک شهرک‌ صنعتی، حاضر به پذیرش مخاطرات ناشی از این معضل را نیز به جان بخرند.

و یا گروهی نیز به منظور بدست آوردن ویژگی‌های یک شهرک صنعتی و حذف مشکلاتِ مربوط به سکونت، به ناچار گزینه‌ی پرمشقت رفت و آمدِ هر روزه بین شهرک صنعتی و شهر را بر می‌گزینند که اگرچه این چنین مشکل سکونت برای خود و خانواده را حل می‌کنند، اما با مشکلات جدیدی که صرف بسیار زیاد زمان برای رفت و آمدهای روزانه، خستگی مفرط، دوری بیش از اندازه از محیط خانواده و ... نمونه‌هایی از آن است، روبرو می‌شوند.


شهرک صنعتی سدید؛ چاره‌ساز مشکل سکونت

این در حالی است که شهرک صنعتی سدید به دلیل فاصله‌ی بسیار اندکی که با شهر دارد، کاملا از این مشکلِ عمومی شهرک‌ها مستثنی است و دردسرهای ناشی از فاصله‌ی زیاد تا شهر را نیز به هیچ وجه در خود جای نداده است.
در حقیقت شهرک سدید علاوه بر دارا بودن تمامی ویژگی‌های مثبت و سازنده‌ای که یک شهرک صنعتی برای تولیدکنندگان و صنعت‌گران به همراه دارد، معضل ناشی از دوری از شهر را نیز به کلی از بین برده است و این موضوع سبب شده تا:

  • سکونت برای فعالانِ شهرک همچون یک کارمند، فروشنده، بازاریاب و در کل عمومِ نیروهای کاری، کاملا عادی و راحت باشد.
  • از همین رو، معضلات خانوادگی در جمع فعالانِ این شهرک به حداقل خود برسد و چالش‌های خانوادگیِ ناشی از دوری از خانواده به طور کامل از بین بروند.
  • تولیدکنندگان و نیروهایشان هزینه‌ی بالایی برای آمد و شدها متقبل نشوند.
  • حضور در کانونِ گرم خانواده، به عنوان یک آرزوی دست نیافتنی برای ایشان به شمار نرود.
  • ارتباط مشتریان، فروشندگان (مواد اولیه، تجهیزات و ...)، خریداران و ... در محل واحد تولیدی بسیار راحت و موثر شود.
  • کنترل دو سویه‌ی تولیدکنندگان و صنعتگران بر امورِ کار و خانواده بسیار قوی‌تر شود.
  • در وقت فعالانِ شهرک بسیار صرفه‌جویی شود که این دارا بودن فراغتی بیشتر برای صرف وقت در سایر امور را نیز برایشان به همراه داشته باشد.

و ده ها ویژگی مثبت دیگری که با کاهش قابل توجه فاصله‌ی محل کار از محل سکونتِ در شهر، می‌تواند برای تولید کنندگان به همراه داشته باشد.