تلاش شهرک صنعتی سدید در جهت بسترسازی مناسب برای اشتغال جوانان حداکثر خواهد بود.

فراهم سازی بستر مناسب برای صنایع مستقر در شهرک صنعتی سدید

امروز آقای ایمان دهقان در گفتگو با تیم رسانه‌ی شهرک صنعتی سدید، ضمن عرض تبریک فرا رسیدن سال جدید و تبریک اعیاد شعبانیه، خبر از برنامه‌های پیش روی این شهرک در جهت فراهم‌سازی شرایط مطلوب برای صنایع مستقر در این شهرک داد و گفت: با نظر به اینکه جوانان دست‌اندرکارِ در این شهرک، از همان ابتدا با دغدغه‌ی فراهم‌سازی بسترِ مناسب برای جوانان جویای کار، پا پیش گذاشته و قدم‌های خود را در راستای استقرار این شهرک، استوار و محکم برداشته‌اند؛ امروز نیز در همین راستا، برنامه‌های متنوعی را در پیش دارند تا به کمک این برنامه‌ها، روند اشتغال جوانان تا حد امکان تسهیل و اثربخش باشد.

این عضو هیئت مدیره‌ی شهرک سدید ادامه داد، با نظر به اینکه از ابتدای حرکت جوانان تا به امروز، همه‌ی ما شاهد فراز و نشیب های زیادی بوده و مشکلات زیادی را در مسیر خود مشاهده کردیم؛ امروز به خوبی می‌توانیم مشکلات احتمالی جوانانِ فعال در این شهرک را نیز درک کرده, و از همین رو، برنامه‌ریزی‌های ما هم متناسب با همین مشکلات احتمالی و در جهت رفع آنها می‌باشد.

 

تیم عارضه‌یابی در صدد حل کاملِ مشکلات جوانان است

مهندس دهقان با اشاره به راه‌اندازی تیم عارضه‌یابی در این شهرک از ماه‌ها پیش، افزود؛ یکی از قدم‌هایی که به محض حل مشکلات ابتدایی همچون اخذ مجوزها، تکمیل زیرساخت‌ها و ... در این شهرک برداشته‌ شد، راه‌اندازی و استقرار تیم عارضه‌یابی بود، چراکه تا زمانی که مشکلات پیش روی جوانان مرتفع نشود و درمان‌هایی مناسب برای آنها پیدا نشود، حرکت جوانان با تحمّل سختی‌ها و مصائب زیاد صورت خواهد گرفت و چه بسا این حرکتِ آنها که حتما با کندی نیز مواجه می‌شود به سرانجامِ مدنظر آنها نرسد. 
از همین رو، ما در همان ابتدای شروع به کارِ هر کارگاه، به بررسی مشکلات پیش روی آنها پرداخته و با نظر به تجارب قبلی که در تیم وجود دارد و حتی با کمک‌گیری از تیم‌های مشاوره‌ای خارج از شهرک، در صدد حل کامل این مشکلات بر می‌آییم.

ایمان دهقان ادامه داد؛ البته برنامه‌ی اصلی تیم عارضه‌یابی شهرک بیشتر بر روی پیشگیری معطوف و متمرکز است، چراکه به طور قطع پیشگیری بهتر از درمان است و موجب صرفه‌جویی زیادی در هزینه‌‎های مالی، زمانی و ... نیز می‌شود.

 

تیم عارضه‌یابی زیرمجموعه‌ی معاونت کارآفرینی و اشتغال است

این فعال فرهنگی و اقتصادی به برنامه‌ی کلان اشتغال، کارآفرینی و تولید در شهرک صنعتی سدید نیز اشاره کرد و خاطرنشان نمود؛ البته تیم عارضه‌یابی تنها بخش کوچکی از معاونت کارآفرینی و اشتغال خواهد بود که قرار است بر موارد یاد شده نظارت داشته باشد. اما برنامه‌ی کاری معاونت کارآفرینی و اشتغال به مراتب گسترده‌تر از بررسی و رفع مشکلات احتمالی است.

آقای دهقان ادامه داد؛ برای عنوان نمونه‌هایی از وظایف و اهداف این معاونت می‌تواند مواردی همچون تأمین مالی حلال، کمک به انتخاب راه برای جوانان، کمک به تنظیم و پیاده‌سازی طرح‌های توجیهی، کمک به پروسه‌ی بازاریابی و فروش، ارائه مشاوره‌ و آموزش‌های متعدد برای تصحیح روند مشتری مداری, بازاریابی, فروش و ... را نام برد. 

 

تسهیل امور به آماده سازی زیرساخت محدود نمی‌شود

عضو هیئت مدیره ی شهرک سدید افزود: به لطف خدا امروز تقریباً تمامی زیرساخت لازم برای تسریع حداکثری و تسهیل کامل در احداث و اجرای کارگاه‌ها در شهرک نهادینه شده است و جوانانی که اقدام به سرمایه‌گذاری در این شهرک می‌کنند چندان درگیر فرایندهای سخت و پیچیده‌ای همچون روندهای فرسایشیِ بروکراسی اداری جهت اخذ مجوزها و ... نمی‌شوند. اما این فقط یک بخش از برنامه‌ی شهرک بوده که امروز نهایی شده است.
در واقع اگرچه آماده‌سازی زیرساخت برای ساده‌سازی امور جوانان بسیار مطلوب است؛ اما به منظور حل مشکل تولید و اشتغال جوانان، چیزی به مراتب بیشتر از این نیاز است که همان طور بیان شد، ما نیز، هم بخشی از نیازها را در چارچوب معاونتِ یاد شده (بویژه تیم عارضه یابی، که در حال حاضر فعال است) رفع کرده‌ایم و هم در برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت خود تامین تمامی ابزارهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را در دستور کار داریم.

 

تجربه، آشنایی، ارتباطات و ... به کمک جوانان خواهد آمد

مهندس دهقان با اشاره به توان تیم‌ها و فعالان شهرک خاطرنشان کرد: به لطف خدا در حال حاضر دست‌اندرکاران شهرک از تجربه‌ی نسبتاً خوبی برخوردارند و علاوه براین، آشنایی آنها با وضعیت و شرایط جوانانی که در این شهرک سرمایه‌گذاری کرده‌اند، برقراری ارتباطات موثر با نهادها و ارگان‌های ذی‌ربط، یافتن تعدادی از مجموعه‌های اقتصادیِ مناسب برای تامین مواد اولیه، مصالح و ... و مواردی از این دست، موجب شده که توان فعلی مجموعه‌ی پشتیبانی شهرک در همین ابتدای راه از شرایط نسبتاً مطلوبی برخوردار باشد. و امید است این توان هر روز نسبت به روز قبل دوچندان و بیشتر خواهد شد.

 

همراهی با جوانان تا آخر خواهد بود

در پایان ایمان دهقان افزود، قطعا اینکه جوانی بتواند کسب و کار خود را راه ‌بیاندازد، این به معنی اتمام کار او نیست، بلکه تازه ابتدای کار او و شروع سختی‌ها و چالش‌هایش به شمار خواهد رفت. پس اینکه مسئولین (چه در سطوح و چارچوب های کوچک، و چه در سطوح کلان) صرفا بخواهند برای اشتغال جوانان قدمی بردارند و پس از آن، جوانان را به امان خدا رها کنند، این کاری ناقص و عبث است.
از همین رو است که با نظر به دغدغه‌های تیم مدیریتی شهرک، می‌توان به طور کلی چنین گفت که برنامه‌ی اصلی تیم مدیریتی شهرک سدید این است که به محض اعلام آمادگی جوانان برای سرمایه‌گذاری در بستر این شهرک، پشتیبانی تیم‌های فنی شهرک برای ایشان آغاز شود و این پشتیبانی تا مادامی که ایشان در این شهرک مشغول به فعالیت و تولید هستند، ادامه پیدا کند.