بازاریابی محتوایی، لازمه ی موفقیت در کسب و کارها
محتوا شکلی از اطلاعات و دادههای پردازش شده است که ساختاری مشخص و مدون دارد، به طوری که برای مخاطب قابل درک و استفاده است، و در حقیقت بخش بسیار مهم و کاملا ضروری برای برقراری ارتباط بین خطاب کننده (اعم از گوینده، نویسنده و ...) و مخاطب است.
امروزه، انفجار اطلاعات و گسترش روز افزون داده های خام و یا پردازش شدهی بسیار بسیار زیاد، موجب شده که کسب و کارها (بویژه کسب و کارهای نوبا و یا کسب و کارهای خورد و کوچک) در انبوهی از اطلاعات رسانهای گم شوند به طوری که حتی در صورت عملکرد بسیار مطلوبشان، کمتر کسی به آنها توجه کرده و اهمیت دهد.
از همین رو، یکی از مسائل بسیار مهمی که هر کسب و کار در این روزها باید به طور جدی بدان توجه داشته باشد، این است که به هر نحو که امکان دارد، خود را در سیل دادههای رسانهای بتواند به نمایش در آورده و نظرها را در میان تبلیغات گسترده و رنگارنگ به خود جلب نماید. پس برای هر یک از کسب و کارها وقتش رسیده تا با بازاریابی محتوایی توجه مخاطبان رو معطوف به خود کند!
بازاریابی محتوایی چیست؟
بازاریابیِ محتوایی شیوهای هوشمندانه از بازاریابی و ارتباط با مشتری است که با اشتراکگذاری محتوای آموزشی، سرگرمکننده یا آگاهیبخش، بینندگان و شنودگان را از فرایند کیفی و کمی محصولات یا خدمات (و یا هر دو) خود به خوبی آگاه میکند. نتیجه بهرهبرداری از بازاریابی محتوا میتواند تغییر رفتار مخاطبان را به نفع کسب و کار ما در پی داشته باشد به طوری که تصمیمگیری برای خرید را تشدید کند.
در واقع این نوع بازاریابی با بازاریابیهای سنتی و فیزیکی تفاوت اساسی دارد، به نحوی که در این شیوه، مردم را به هیچ وجه به خرید مجبور نمیکنیم؛ بلکه فقط به آنها کمک میکنیم تا اولا کسب و کار ما و تولیدات و خدماتمان را بشناسند و پس از آن نیز درک بهتری نسبت به تولید یا خدمات ما پیدا کرده و تصمیم بهتری را نیز در رابطه با آن اتخاذ کنند که در این میان احتمالا بهترین تصمیم آنها، خرید از ما باشد.
اثربخشی بازاریابی محتوایی چقدر است؟
امروزه با توسعه تکنولوژیهای دیجیتالی جدید، بویژه ظهور فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، بازاریابی محتوایی به عنوان یکی از قدرتمندترین ابزارها در کل دنیا شناخته میشود؛ به طوری که حالا دیگر بازاریابی محتوایی از یک شیوهی ساده به یک رشتهی تخصصی و یک علم منحصر به فرد بدل شده است و توانست نه تنها جایگاهی ویژه در میان فعالانِ حوزهی دیجیتال پیدا کند، بلکه بخش قابل توجهی از نگاه، توجه و تمرکز فعالانِ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... را نیز به خود اختصاص داده است.
و رشد این شیوه در این روزها به حدی بالاست که کمتر کسی میتواند بدون بهرهگیری از آن به صورت تخصصی، به حیات کسب و کار خود تداوم بخشد. چراکه همان طور بیان شد، خیلِ کثیر دادهها و اطلاعاتِ رسانهای موجب شده که کمتر کسی بتواند کسب و کارهایی را ببیند که از این قافله عقب ماندهاند.
با بازاریابی محتوایی رشد خود را افزایش دهید
اگر شما هم از افرادِ مشغول در حوزههای گوناگون کسب و کار میباشید و به منظور موفقیت در شغلتان، تلاش زیادی را تا الان به کار بستهاید؛ به احتمال بسیار زیاد با واژهی بازاریابی محتوا و حتی اهمیت بالای آن نیز آشنا شدهاید؛ اما موضوع بسیار مهم این است که شما امروز تا چه میزان قدرت تولید محتوا دارید و چقدر میتوانید هماهنگی و سنخیت این محتواهای خلق شده را با هدفِ کسب و کارتان، مقاصد شخصیتان، برندتان و … ایجاد کرده و زیاد کنید.
بی شک هنگامی که شما بتوانید درک درستی از تولید محتوای هدفمند پیدا بکنید و در زمینهی تولید محتوی به یک استراتژیست قدر بدل شوید، میتوان گفت به احتمال خیلی زیاد دوران اوجگیری و موفقیتهای شغلی شما رقم خورده است؛ چراکه در این زمان است که شما میتوانید به خوبی خود را در دنیای بزرگ کسب و کار نمایان کرده و نظر مردم را به کسب و کارتان جلب کنید.
در واقع، اگرچه کیفیت محصول و خدمات، موضوعی بسیار مهم در بحث جلب مشتری و مشتری مداری است؛ اما به تصویر کشیدن و شناساندن این محصول و خدمات به مراتب مهمتر و اثربخشتر است؛ و قطعا زمانی که شما یا تیم شما یک ارائهی قوی در بازاریابی محتوایی را از خود بروز دهید، رسیدن به این مطلوب بسیار برای شما آسان و سریع میشود.
محتوا محدود به متن نیست
وقتی صحبت از بازاریابی محتوایی به میان میآید، ذهن خیلی سریع درگیر نوشتار میشود. اگرچه متون و نوشتار نیز یکی از شقهای بازاریابی محتوایی هستند، اما به هیچ وجه تمام آن چیزی نیستند که شما میتوانید در بازاریابی محتوایی داشته باشید.
در واقع محتوا شکلی از اطلاعات و دادههای پردازش شده است که ساختاری مشخص و مدون دارد، به طوری که برای مخاطب قابل درک و استفاده است، و در حقیقت بخش بسیار مهم و کاملا ضروری برای برقراری ارتباط بین خطاب کننده (اعم از گوینده، نویسنده و ...) و مخاطب است.
پس در خصوص تولید محتوا و بازاریابی محتوایی، میتوان از متن، صوت، تصویر، ویدئو (ترکیب تصویر و صوت) و هر قسمی از اطلاعات که متناسب با این موارد باشند برای دادن اطلاعات و دادههای تفهیم کننده و شناساننده به مخاطب بهره گرفت.
اتخاذ استراتژی مناسب، موفقیت را در پی دارد
در پایان این را نیز باید بدانید که پیش از آنکه به نوع بازاریابی محتوایی و نحوهی ایجاد و نشرش بخواهیم توجه کنیم، لازم است تا اولا شناخت درستی مخاطبین هدف خود، نحوهی ارتباطشان با محصولات و خدماتمان، رقیبان حاضر در بازار و ... داشته باشیم و سپس با درکی درست، فراستی بالا و خلاقیتی مناسب به تدوین درست و حساب شدهی استراتژی محتوایی خود بپردازیم.
قطعا اگر بدون داشتن آگاهی و درک درست از اوضاع، اقدام به تولید محتوا و بهرهگیری از بازاریابی محتوایی بکنیم، نه تنها نتیجهای در خور بدست نخواهیم آورد، بلکه در مواردی میتواند به بازخورد و نتایج منفی و زیان بخش نیز بدل شود. و در چنین شرایطی که اقدام بدون آگاهی از سوی ما صورت گرفته است، اتلاف سرمایهی زمان (به عنوان بزرگترین سرمایهی هر انسان) در هر صورت به عنوان خسارت جداییناپذیر ما برایمان خواهد بود.
شهرک صنعتی سدید، با دارا بودن تیم مجرب و توجه ویژه به رشد و پویایی کسب و کارها در درون خود، آماده است تا با ارائهی مشاورهی کارآمد، شما را در اتخاذ استراتژیهای مناسب و اثربخش برای تولید محتوی و بازاریابی هوشمندانه و هدفمند همراهی و یاری کند.