برای سرمایه ‌گذاری، اصول صحیح را بشناسید

سرمایه گذاری
یک سرمایه گذاری موفق به تبعیت از قواعد و قوانینی خاص و اصولی نیاز دارد. ولی بسیاری از اشخاصی که با تصوری غلط و بدون آگاهی کافی از قواعد حاکم بر روند سرمایه گذاری، پا در این حوزه می گذراند، غالبا پس از مدتی بخش قابل توجهی و یا حتی کل دارایی خود را از دست می دهند و از گردونه ی رشد مالی خیلی زود خارج می شود.

سرمایه ‌گذاری چیست؟

واژه ی مرکب "سرمایه ‌گذاری" تقریبا برای همه ی مردم آشناست و احتمالا امروز هیچ فرد بالغی را پیدا نکنیم که با این کلمه آشنایی نداشته باشد و یا کمتر کسی است که با شنیدن این کلمه، مسئله ی هزینه کردن پول برای بدست آوردن منفعتی بزرگتر در ذهنش نقش نبندد.

اما اگر بخواهیم این واژه را در قالب تعریف بیاوریم، می توانیم بگوییم: سرمایه ‌گذاری یا investment در واقع همان تخصیص بخشی و یا همه ی دارایی نقدی (پول) برای چیزی است که در آن انتظار سود و انتفاع منافع در آینده می رود؛ به بیانی کامل تر، سرمایه‌ گذاری تضمین پول یا نقدینگی برای خرید و تهیه ی اسباب یا دارایی‌هایی غیر از پول، به منظور تحصیل و کسبِ منافع از آنها می باشد.

 

سرمایه ‌گذاری از منظر علم اقتصاد و مالی

سرمایه ‌گذاری در نگاه علم اقتصاد هم، به معنای خرید کالایی است که در حال حاضر مورد مصرف قرار نخواهد گرفت ولی صاحب آن در آینده بدان نیاز پیدا خواهد نمود و البته این کالا برایش سودآور نیز خواهد بود. 
و سرمایه‌ گذاری در علم مالی هم، یعنی شخص با پیش‌ بینی سودآور بودن یک دارایی مالی همچون سهام در آینده، آن دارایی مالی را خریداری کند؛ و با این کار قیمت آن دارایی افزایش پیدا خواهد کرد به طوری که با فروشش در آینده با قیمتی بالاتر، سود و منفعتی افزوده به دست خواهد آورد.

 

لازمه ی توجه به اصول سرمایه گذاری

به هر حال، آنچه که کاملا محرز و البته بسیار حیاتی است، این است که یک سرمایه گذاری موفق به تبعیت از قواعد و قوانینی  خاص و اصولی نیاز دارد. ولی بسیاری از اشخاصی که با تصوری غلط و بدون آگاهی کافی از قواعد حاکم بر روند سرمایه گذاری، پا در این حوزه می گذراند، غالبا پس از مدتی بخش قابل توجهی و یا حتی کل دارایی خود را از دست می دهند و از گردونه ی رشد مالی خیلی زود خارج می شود.
به همین دلیل است که خیلی از سرمایه گذاران مبتدی، پس از اینکه مدتی در یک سرمایه گذاری (و یا یک تجارت) وارد می شوند، یا این کار را رها کرده و یا در عملکردی اشتباه تر و به امیدِ واهیِ اینکه سرانجام روزی به موفقیتخواهند رسید، مدت زمان طولانی تری را درگیر تکرار اشتباه خود می شوند. که در هر دو حالت، آنها پس از گذشت مدت زمان (خواه کوتاه و خواه بلند) به این نتیجه می رسند که انتخاب شان کاملا اشتباه بوده و از ابتدا نیز نمی بایست وارد چنین سرمایه گذاری یا چنین تجارتی می شدند.

 

یک باور بسیار غلط

باور غلطی که در میان اکثر شکست خورده های در یک سرمایه گذاری یا یک تجارت وجود دارد، این است که آنها علت شکست خود را به گردن مسائل بیرونی می اندازند و به نوعی سرمایه گذاری یا تجارت انتخاب کرده شان را در شرایط، زمان و یا مکان کنونی خود کاملا بدردنخور قلمداد می کنند. از همین رو، چنین افرادی که اتفاقا درصد آنها نیز بسیار زیاد است، به هیچ وجه به دنبال تصحیح رویه ی خود نمی روند و به همین مورد که فلان سرمایه گذاری و یا بهمان تجارت مزخرف و بدردنخور است اکتفا می کنند؛ و این در حالی است که:

در دنیا تجارت شکست خورده وجود ندارد (حتی تجارت های بسیار قدیمی، کهنه و نوستالژی)؛ اما تاجر شکست خورده، بسیار زیاد

 

راه حل ها و اصولِ ضروری برای یک سرمایه گذاری موفق

ما قصد داریم در این مقاله به آنالیز و واکاوی کلی راهکارها و قواعد اولیه و البته بسیار مهم در جهت نیلِ به موفقیت در عرصه ی سرمایه گذاری بپردازیم.

پیش از شروع، لازم به ذکر است که فراگیری و درک قواعد سرمایه گذاری همچون یادگیری یک زبان گفتاری جدید (مثل انگلیسی، عربی و ...) است؛ و از همین رو اگر روی صحبت به سمت مواردی همچون اوراق قرضه، سهام و یا سایر زمینه ‌های سرمایه گذاری نظیر ساختارها، نهاد‌‌ها و سازمان ها، و متوسط هزینه ‌های یک ارز خارجی باشد، و یا بحث در خصوص مواردی همچون تحلیل های تکنیکی برای درک بهتر شرایط ورود به یک سرمایه گذاری و ... به میان آید، اصلا جای تعجب نیست که سرمایه‌‌ گذارانِ تازه کار چنین احساس کنند که در مسیری کاملا نا‌‌شناخته و غریب پا گذاشته اند.

 

صبر و پایداری، شروط موفقیت در یک سرمایه گذاری

اگرچه در اینجا قصد ایجاد شک و تردید برای شما نداریم و نمی خواهیم از جملات مایوس کننده استفاده کنیم، اما به هر صورت باید این موضوع را به خوبی بدانید و درک کنید که برنامه‌‌ ریزی در جهت بدست آوردن منفعتی قابل قبول و دائمی در بازارهای مالی بسیار سخت تر از آنی است که در اولین نگاه به نظر می آید. 
این یک حقیقت تلخ است که طبق تخمین ها و آمارهای غیررسمی، در نهایت بیش از 80 درصد از همه ی سرمایه گذاران (در حوزه و زمینه ای) از فعالیت و تلاش خود در این عرصه اجتناب کرده و به کاری امن‌‌ تری تن در داده و غالبا رویه ی آب باریکه را بیشتر می پسندند.


از همین رو است که کسب منافع قابل قبول و البته طولانی مدت، به دو نوع مهارت‌‌ نیازمند است:

  • اول: مهارت شناختِ راهبردهایی که بیشتر از زیان، سود به همراه داشته باشند.
  • دوم: گره مهارت اول به مهارتی که ادامه دار بودن سود را در بازار پر نوسان و گاه وارونه نیز بتواند تثبیت کند.

و این در حالی است که بسیاری از سرمایه گذاران و تاجران تا حدی می دانند که در وهله ی اول به چه صورت راهبردهای سودآور را تشخیص دهند؛ اما همین که بازار در محدوده ی زمانی به دلایلی مختلف دچار تغییر و تحول بشود، آن‌‌ها قادر نخواهند بود تا راهبردهای خودشان را با تغییرات اجتناب ‌‌ناپذیر انطباق بدهند.

به همین دلیل، اگر شما بخواهید در بازار پرنوسان شروعی خوب داشته و بر این شروع خوب نیز تداوم و ماندگاری ببخشید، لازم است تا بتوانید در کنار افزایش آگاهی مداوم، از صبر و سعه ی صدری بالا نیز برخوردار باشید و در کنار آن به هیچ وجه از استمرار و ماندگاری در مسیر جا نزنید.

و بدین صورت خواهد بود که شما قادر خواهید بود تا از جرگه ی اکثریت عادی خود را جدا کرده و در زمره ی اقلیت های حرفه‌‌ ای قرار دهید که اقدامات و عملکرد خودشان را منطبق با راهبردهای بلندمدت و نسبتا دائمی تعیین و تبیین می‌‌ کنند.

 

انتخاب حوزه ی سرمایه گذاری متناسب با خود

به این نکته توجه ویژه داشته باشید که انتخاب یک زمینه ی سرمایه گذاری خوب و متناسب با وضعیت خود، آن چیزی نیست که بتوانید از طریق شرکت در یک سمینار و یا مشاهده ی یک آموزش تجاری گران بدان دست پیدا بکنید. 
بلکه لازم است شما با نظر به:

  • میزان سرمایه ی اولیه تان،
  • نیازتان به بازگشت سرمایه و استراتژی بلندمدت یا کوتاه مدتی که برای سرمایه گذاری خود تعیین کرده اید،
  • میزان و آستانه ی تحملتان در مقابل ریسک و خطرات مالی (پذیرش زیان مالی)،
  • میزان شناخت و آگاهی شما درخصوص حوزه ی مد نظرتان برای سرمایه گذاری،
  • پشتوانه های فکری برای مشورت گیری،
  • میزان قدرت تحلیل کردن (ذهن تحلیلی)،

و ... سرمایه گذاری مناسب خودتان را برگزینید.

 

دوری از روندهای عمومی جامعه

با نگاه به روند عملگردی سرمایه گذاران بزرگ (چه در زمان حال و چه در طول تاریخ) به خوبی نشان می دهد که کسب سودهای خوب و طولانی مدت نیاز به موقعیت و شرایطی دارد که جلوتر (و حتی گاه عقب ‌‌تر) از روند اجتماعی است و این موقیعیت هرگز با زوند اجتماعی همراه و هموزن نمی شود.
پس اگر می خواهید مهارت اول (که پیشتر از آن یاد شد) را بدست آورید و راهبرد مورد نظر را به خوبی دریافته و اجرا کنید؛ کاملا لازم و ضروری است که در روند انتخاب و پیاده سازی سرمایه گذاری خود، از چارچوب های عمومی همچون تابلوهای سهام، چت روم‌‌ ها و ... کاملا اجتناب و دوری کنید. این را فراموش نکنید که شما در یک کسب ‌و کار کاملا جدی و بسیار مهم قرار گرفته اید و در این شرایط هر کس و هر آماری می ‌‌تواند ایده ها و راهکارهای غلط خودش را به شما منتقل بکند.

 

بروزرسانی مداوم برنامه ی تجاری خود

بروزرسانی پی در پی و مداوم برنامه ی تجاری تان را در دستور کار خود قرار دهید و این بروزرسانی را در بازه های هفتگی یا ماهیانه و البته برای همیشه داشته باشید؛ این موجب خواهد شد تا شما ایده ‌‌های جدید را که برایتان سودمند است را به برنامه ی خود بیافزاید و ایده‌‌ هایی که به اشتباه انتخاب شده بودند و یا تاریخ مصرفشان گذشته است را از برنامه خود حذف کنید.

روندی که شما درون آن قرار گرفته اید نیاز به یک راهبرد کامل و بی ‌‌نقص دارد، از همین رو هروقت که برایتان امکانش وجود دارد، به سراغ برنامه خودتان رفته و خود را در گودالی تصور کنید که در درون آن گیر افتاده‌‌ اید و حال لازم است راهی برای برون رفت از آن پیدا کنید.

 

کنار گذاشتن عادت های بد 

این یک واقعیت از که هر بخش از زندگی با بخش های دیگر گره خورده است، و نمی توان بخشی از زندگی را یافت که از سایر بخش ها تاثیر نمی گیرد (حتی امور به ظاهر خارج از کنترل شما مثل تنفس، خوابیدن و ... نیز از نظر زمان بندی، نحوه ی خوابیدن و ... با تمامی فعالیت ها و عملکردهای شما گره خورده است)؛ بنابراین لازم است که شما در سایر جنبه‌‌ های زندگی تان نیز، تا حد امکان کلیه ی عادت بد خودتان را کنار گذاشته و شیوه های بهتری را برای خود در پیش گیرید.

موفقیت در سرمایه گذاری نیازمند تصمیم گیری های صحیح و اثرگذار می باشد، و این در حالی است که عادت های بد در امور روزمره، موجب می شود خوراک جسمی، روحی و روانی بد را به وجود شما وارد کند و تاثیر سوء در قدرت تحلیل شما و روند تصمیم گیری تان بگذارد که ناگفته نتایج آن بر روی سرمایه گذاری شما کاملا محرز است.

 

اجتناب از فرصت‌‌ های عیان و وسوسه برانگیز

همان طور که بیان شد، بیش از 80 درصد از مردم در روند سرمایه گذاری، خیلی زود پا پس کشیده و بی خیال روند سرمایه گذاری می شوند؛ از همین رو کاملا مشخص است که به ندرت سود عاید اکثریت مردم می ‌‌شود؛ بنابراین اگر شما در برهه یا بره هایی از زمان، فرصت هایی خیلی خوب را رؤیت کردید، باید این را نیز بدانید که سایرین نیز به احتمال بسیار زیاد این فرصت را مشاهده کرده اند.

این شرایط سبب خواهد شد که شما در کنار جمعیت قرار گرفته و همان طور که بیان شد، روندهای اجتماعی با روندهای موفقیت آمیز در تعارض هستند و از همین رو، این قرارگیری در نهایت موجب شکست شما با سایرین خواهد شد.

 

ثبات قدم در روند قواعدِ خود 

نظم سیستمی، یکی از راه های نجات بخش شما در زمان بحران است؛ شما قواعد تجاری را بدین جهت برای خود برپا می کنید تا در زمان قرارگیری در شرایط بد، با اسعانت از آنها، خود را از شرایط موجود خارج کنید؛ بنابراین اگر شما به قواعدتان اجازه ندهید تا کار خودشان را انجام دهند، خیلی زود انظباط و نظم سیستمی خودتان را از دست خواهید داد و بیشتر متحمل ضرر خواهید شد. پس به هیچ وجه نبایستی با هر شکست یا موفقیتی قواعد و قوانین خود را دستخوش تغییر و تحریف کنید.

البته توجه به این نکته نیز ضروری است که با بالا رفتن آگاهی و تجربه تان، احتمال تشخیص نمامناسب بودن قاعده ی فعلی نیز به وجود خواهد آمد؛ لذا در صورتی که به طور قطع متوجه نامناسب بودن قانون فعلی شدید، موضوع یاد شده از اعتبار ساقط خواهد شد؛ و آن زمان، زمانی خواهد بود که باید قاعده ی صحیح جدید را جایگزین قاعده ی ناصحیح قبلی کنید.

اما این را نیز بدانید که تبعیت از یک قاعده ی ناقص بسیار بهتر از عدم تبعیت از هیچ قانون و قاعده ای است.

 

عدم پیروی از کارشناسان بازار

یادتان نرود که این پول و سرمایه ی شما است که در روند سرمایه گذاری در معرض خطر قرار می گیرد و نه پول یک کارشناس بازار؛ پس به هیچ وجه ریش و قیچی را در اختیار کارشناسان بازار قرار ندهید. البته این به معنای عدم گوش فرا دادن به کارشناسان خبره و البته بی طرف، و بهره گیری از تجربیات و مشورت های آنها نیست؛ بلکه منظور این است که بعد از بهره گیری از یک یا چند کارشناس (البته کارشناسی کاملا مطمئن و خبره که خروجی مطلوب آن در طولانی مدت کاملا گویای تجربه و تبحر او است. و همچنین صرفا در صورتی که نیاز به مشورت را احساس می کنید)، باز هم در نهایت این شمایید که باید فارغ از سمت گیری های اشتباه و تمایل به روندهای کارشناسان تصمیم گیرنده ی نهایی باشید.

این را نیز به یاد داشته باشید که در اغلب موارد احتمالا کارشناسان از موضع خودشان صحبت می ‌‌کنند و با نظرات و گفته های وسوسه برانگیز و هیجان آفرین خود، فقط در پی این هستند که سود خودشان را افزایش دهند.

 

عدم اعتقاد به شرکت یا محصولی خاص

یادتان باشد که اگر به ابزارهای تجاری خودتان به صورت مفرط علاقه‌‌ دارید و به طو مداوم به سرمایه گذاری برای روی یک شرکت و یک برند خاص اصرار دارید، بی شک سرانجام تصمیماتِ احساسی و اشتباه و انتخاب های نادرست را خواهید داشت. اما عدم دلبستگی بی حد و حصر به یک برند یا شرکت، می تواند ذهن شما را در روند سرمایه گذاری باز کند و موجب شود که شما همیشه فارغ از شرایط مقطعی یک برند خاص، به انتخاب یا انتخاب آن بپردازید و در آن سرمایه گذاری کنید.

و این سبب خواهد شد که به عنوان مثال در زمانی که یک سهام خاص با شکست مواجه می شود، شما با تصمیمی بجا و درست و به دور از هر گونه تعصب و پافشاری، به موقع انتخاب صحیح را برای خروج از این سرمایه گذاری انجام دهید که این موجب می شود که شما نه تنها در دام سیر نزولی نیافتید، بلکه از این اتمام روند سرمایه گذاری به منفعت برسید. 

پس مادامی که سایرین با تصوراتی اشتباه و تصمیماتی احساساتی درخصوص یک برند یا سهام خاص، اقدامات اشتباه و غیرمعقولی انجام می ‌‌دهند، شما با تصمیمات صحیح صاحب منافع می شود.

 

کنار گذاشتن تلافی کردن 

افت ارزش سرمایه در یک سرمایه گذاری، بخشی طبیعی از روند زندگی سرمایه گذاران و معامله‌ گران است، پس اگر شما نیز در روند سرمایه گذاری خود با یک شکست مواجه شدید، سعی نکنید با تکرار دوباره و یا چند باره ی آن سرمایه گذاری یا معامله، و یا با کنار گذاشتن راهبردهای خودتان، در صدد انتقام از بازار بیایید.

لازم است در فرایند سرمایه گذاری ها، به راهبردهای امتحان شده و صحیح خودتان که سرانجام افزایش سرمایه شما را نیز در پی خواهد داست ایمان داشته باشید، پس زیان های احتمالی که به سراغتان می آیند را تحمل کنید و صرفا از این شکست ها برای موفقیت های آینده درس بگیرید و مسیر تان را به درستی دنبال کنید.

 

توجه به علائم هشدار دهنده اولیه 

کمتر ضرر و خطر بزرگی وجود دارد که بدون هشدارهای فنی به وقوع بپیوندد؛ و عمدتا پیش از ضررها، ابتدا اخطارهای متعددی نمایان می شود، به نحوی که اگر شما این پیام ها و سیگنال ها را جدی بگیرید، می توانید به موقع تصمیمات صحیح را بگیرید و از وقوع ضرر و زیان جلوگیری کنید.
و این در حالی است که اکثر سرمایه گذاران و معامله‌‌ گران این پیغام های هشدار دهنده را نادیده گرفته و اجازه می ‌دهند که امیدهای واهی جای نظم فکریِ صحیح را بگیرد و بدین صورت خود را در معرض شکست قرار می ‌دهند.

 

سرمایه گذاری‌‌ با هوش خود 

در روند سرمایه گذاری دو نوع سرمایه گذار شکست خورده وجود دارد، اول آن دسته که صرفا از الگوهای خودشان تبعیت می کنند و در این میان از هیچ تجربه و مشوری دیگری بهره نمی گیرند، و دوم آن دسته که به صورت کورکورانه تقلید محض را در پیش می گیرند و بدون هر گونه مطالعه و درکی به انجام اموری می پردازند که از سمت دیگران به آنها دیکته شده است.
اما همان طور که پیشتر نیز بیان شد، برای اینکه سرمایه گذاری درستی داشته باشید و از دست دادن سرمایه تان را شاهد نباشد، حتما در این حوزه از افراد موفق و منصف، مسائل مهم و حساس را فرا بگیرید، اما پس از آن نیز فقط بر پایه ی مهارت ‌‌های منحصر به فرد خود و راهبردی که از ارزیابی شرایط خود، میزان ریسک پذیری خود و ... در بازار تولید شده، اقدام به تصمیم گیری و ساخت هویت خودتان در بازار سرمایه بکنید.

 

فراموشی قصه هایِ ترفند جادویی برای موفقیت

معمولا سرمایه گذاران و معامله‌‌ گران بازنده کسانی هستند که در خصوص فرمولی مخفی و البته کاملا جادویی که می تواند همه ی نتایج را تغییر بدهد و در واقع یک برگ برنده برای همیشه تلقی می شود، خیالبافی می‌‌ کنند. 
از همین رو کاملا مطمئن باشید که هیچ گونه رمز، سر یا فرمولی جادویی برای موفقیت وجود ندارد، و تنها و تنها راه موفقیت، انتخاب دقیق و همراه با آگاهی بالا، به همراه مدیریت ریسک برای کسب سود است.

 

مقابله با تفکر کارمندی

اغلب ما چنین فرا گرفته ایم و به این روند عادت کرده ایم که لازم است تا یک ماه تمام تلاش و فعالیت بکنیم و پس از آن، در پایان ماه با دریافت حقوق، توان پرداخت هزینه ‌‌ها و نیازهای زندگی خود را کسب کنیم. اما این شیوه ی سنتی فکری با روند طبیعی و موثر در تجارت و تمامی کسب و کارهای غیرکارمندی (که اتفاقا می توانند در تحول زندگی نیز بسیار موثر باشند) دقیقا در تضاد است. 

در واقع آمارها نشان دهنده ی آن هستند که بیشترین سود سالانه ی در هر تجارتی، تنها در برهه هایی خاص از سال برای سرمایه گذارها و تاجرها به دست می آید و از همین رو، یک سرمایه گذار و یا تاجر موفق به هیچ وجه نباید به دنبال یک حقوق منظم باشد که در پایان هر ماه به حساب او واریز می گردد، چراکه چنین تفکری می تواند روند تلاش ها و فعالیت های او را مختل کرده و عزم او را در این روند سست و ضعیف کند.

 

برداشت به موقع سود خود

اگرچه زمانی که با قواعد یاد شده در یک زمینه سرمایه گذاری‌‌ بکنید، به طور مداوم سود خوبی نصیب شما خواهد شد؛ اما تا آن زمان که سودتان را برداشت نکرده باشید، این سود متعلق به شما نخواهد بود. پس اگر به دنبال آن هستید که سودهای بدست آورده را لمس کنید و از آنها در جهت منافع شخصی خود و عزیزانتان بهره بگیرید، سعی کنید با شیوه های گوناگون همچون فروش بخشی از سهام هایی از خودتان که قیمتشان افزایش یافته است، سودتان را برداشت کنید.

در ضمن فراموش نکنید که همیشه دست ‌هایی پنهان در بازار سرمایه می توانند در واپسین لحظات، سودهای شما را از شما بربایند؛ پس, این را نیز به یاد داشته باشید که شاید گاه شما نیازی به نقد کردن سهامتان و یا کسب سود حاصل از رشد آن را نداشته باشید؛ اما با این حال، زمان آن فرا رسیده که با نقد کردن سهام، سودش و یا هر دوی آنها، آن را از گردونه ی سرمایه گذاری و معامله بیرون بکشید.

 

پذیرش سادگی در روند کار

در سرمایه گذاری این را به یاد داشته باشید که لازم است روی وضعیت عملکردی قیمت ‌‌ها تمرکز داشته باشید و غیر از این هر چیز در اولویت های بعدی قرار دارد. پس حتما بایستی بدین صورت پیش رفته و شاخص ‌‌های فنی خود را مطابق با آن بسازید. 
اما با این وجود، باز هم بدانید که با اهمیت ترین مولفه ی این شاخص ‌ها، تایید یا نفی همان چیزی خواهد بود که پیشتر شما با ذهن اقتصادیِ آموزش دیده ی خودتان بدان دست یافته اید؛ پس تا حد امکان از پیچیده کردن امور دوری کنید و سعی کنید در این فرایند، تا حد امکان به همین داشته ها اکتفا کنید و در عین دقت و تمرکز، کار را بر خودتان ساده بگیرید.

 

دوری از هر گونه اعتیاد به روال

همیشه در روالِ سرمایه گذاری و تجارتی فعال، تولید مکرر و انتشارِ مواد شمیایی همچون آدرنالین و اندروفین از طریق مغز شما صورت می پذیرد، و این در حالی است که اگر حتی در روند تجارتتان پول زیادی را از دست هم بدهید، باز تولید و نشر مکرر این مواد مخدر در بدن شما سبب خواهند شد که احساس خوشایندی در شما ایجاد شود. و این روند سبب خواهد شد که حتی به موقعیت ‌‌های بد اعتیاد پیدا کنید، پس با آگاهی به این موضوع، حتما مراقب خود و عملکردهای تکرار شونده ی خود باشید.

 

____________________________________________________________________
 

برای سرمایه گذاری در شهرک صنعتی سدید، تماس بگیرید:

03491002446
09130695258
09133986772
09137457454