آشنایی با شهرک های صنعتی و نحوه ی ایجاد آنها

شهرک صنعتی
شهرک صنعتي (Industrial Estate یا Industrial park) به مکانی است که برای توسعه صنعتی و تمرکز تولیدات صنعتی ایجاد می شود و از نظر مساحت و محدودیت های گستردگی دارای قواعد و محدوده ای تعریف شده است و در آن مجموعه ای نظام مند و سازماندهی شده از کارگاه‎ ها، کارخانجات و در کل واحدهای صنعتی مستقر شده اند

شهرك صنعتي به چه مكاني گفته مي شود؟

شهرک صنعتي (Industrial Estate یا Industrial park) به مکانی است که برای توسعه صنعتی و تمرکز تولیدات صنعتی ایجاد می شود و از نظر مساحت و محدودیت های گستردگی دارای قواعد و محدوده ای تعریف شده است و در آن مجموعه ای نظام مند و سازماندهی شده از کارگاه‎ ها، کارخانجات و در کل واحدهای صنعتی مستقر شده اند که در کنار امور صنعتی و تولیدی، اموری از قبیل امور پژوهشی، آموزشی، خدمات و پشتیبانی، فناوری و تجهیزات بروز و ... نیز برای بهبود روند تولید گنجانده شده است.

البته گفتنی است شهرک های صنعتی به صورت پیش فرض باید دارای زیرساخت های قابل توجهی باشند و برخی از شهرک ها (نظیر شهرک صنعتی سدید) نیز از حد معمول و متعارف زیرساخت ها پا را فراتر گذاشته و بر میزان این زیرساخت ها می افزاید. اما بهره برداری از این زیرساخت ها به فراخور نیاز هر یک از واحدهای صنعتی، متفاوت خواهد بود و لزوما تمامی زیرساخت ها در جهت استفاده ی هر یک از واحدها بکار گرفته نمی شوند.

 

مکان شهرک های صنعتی کجاست؟

با نظر به مسائلی همچون تولیدات سر و صدا، آلودگی های زیست محیطی، پساب های صنعتی و ... غالبا شهرک های صنعتی در فواصل زیادی از شهرها، روستاها و کلا مناطق مسکونی احداث می شوند که این مسافت نباید از 20 کیلومتر کمتر باشد.

اما در مواردی خاص (همچون شهرک صنعتی سدید) که قواعد حاکم بر روند اجرایی و عملیاتی شهرک ها به گونه ای است که میزان اختلال آن با روند زندگی انسانی در تزاحم کمتری به سر می برد، امکان قرار گیری شهرک در نزدیکی مناطق مسکونی نیز میسر می باشد (به عنوان مثال، شهرک سدید در فاصله ی 3 کیلومتری شهر کرمان قرار گرفته است)

در واقع این قبیل شهرک ها با تولیدات و کاربری هایی درگیر هستند که از نظر آلودگی زیست محیطی در رده های بهتری قرار دارند و همین سبب شده که بتوانند روند اجرایی خود را در نزدیک ترین نقطه به شهرها به انجام رسانند.

 

طبقه بندی صنایع شهرک صنعتی بر طبق آلودگی های زیست محیطی

همان طور که در بالا اشاره شد، آلودگی زیست محیطی یکی از مهم ترین مولفه های رده بندی صنایع از نظر استقرار می باشد که بر همین اساس، روند مستقر شدن آنها در شهرک های صنعتی متفاوت خواهد بود، که بر اساس این موضوع، صنایع به 7 رده تقسیم بندی می شوند:

رده ی یک: کاربری ‌ها صنعتی یا کارگاهی که فارغ از وجود یا عدم وجود شهرک های صنعتی، مجاز به استقرار در داخل شهرها یا روستاها هستند.

رده ی دو تا شش: کاربری‌ های صنعتی که مجاز به استقرار در داخل مناطق مسکونی نیستند، اما با حفظ حریم می توانند خارج از محدوده ی مصوب شهرها و روستاها (در کل، مناطق مسکونی) و داخل شهرک‎ های صنعتی مستقر شوند.

رده ی هفت: محلِ استقرار واحدهای صنعتی از این رده نیز باید در خارج از محدوده شهرها و روستاها باشد؛ اما در روند استقرار این واحدها لازم است به صورت جداگانه از طریق اداره کل حفاظت محیط زیست استان (طبق دستورالعمل های موجود در اداره کل) و با نظر به فرآیند تولید، شرایط اقلیمی منطقه، توپوگرافی آن منطقه، ظرفیت تاب آوری محیط زیست، جهت وزش بادهای غالب، جهت توسعه مناطق مسکونی و دیگر نقطه نظرات زیست محیطی، مورد بررسی کارشناسی و اعلام نظر قرار بگیرند.


 

____________________________________________________________________
 

برای سرمایه گذاری در شهرک صنعتی سدید، تماس بگیرید:

03491002446
09130695258
09133986772
09137457454