بهره‌گیری از دو روش کارآمد برای کاهش هزینه‌های راه‌اندازی واحدهای تولیدی در شهرک سدید

یکی از مواردی که می‌تواند در روند راه‌اندازی یک کسب و کار موجب تحمیل مخارجی مضاعف به شخص شود، هزینه‌‌های تمام شده در تامین مکانِ کسب و کار است؛ و اگر به منظور دستیابی به مکانی مناسب برای شروع، نیازِ به خریداریِ مکان و احداثِ بنا نیز به فرد واداشته شود، این موضوع دوچندان مهم خواهد شد.

از همین رو، اگرچه مالکیت بر مکانِ کسب و کار می‌تواند مزایای زیادی همچون امنیت روانی، کاهش هزینه‌های بعدی، تسلط کامل بر کسب وکار و ... را برای شخص در بر داشته باشد، اما تحمیل هزینه‌‎ی آن بر هر کس بویژه جوانانی که در ابتدای راه طولانی خود هستند، می‌تواند سنگین تمام شود.

 

شهرکِ سدید در تکاپوی حل مشکلاتِ راه‌اندازی واحدهای تولیدی

مهندس محمدرضا مظفری، عضو هیئت مدیره‌ی شهرک صنعتی سدید صبح امروز در گفتگو با تیم رسانه‌ای شهرک، ضمن تبریک سال نو و آرزوی سالی پربار برای تمامی هموطنان، با اشاره به موضوع فوق، با تاکید بر حساسیت ویژه‌ی هیئت مدیره‌ی این شهرک، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هیئت مدیره‌ی این شهرک این بوده و می‌باشد که متقاضیانِ راه‌اندازی واحد تولیدی در شهرک، تا حدِ امکان از شرّ هزینه‌های مالی و زمانی برای استارت کارشان خلاص شوند.

وی ادامه داد: از همین رو است که تدابیر گوناگونی بدین منظور اندیشیده شده است و هر یک از تدابیر موجب تقلیلِ قابل توجه در هزینه‌ و سختی راه برای متقاضیان شده است؛ به طوری که امروز چندان خبری از هزینه‌های بالا برای تأمین زمین، دوندگی زیاد برای اخذ مجوزها، صرفِ زمانِ زیاد برای گذشتن از روندِ دیوان‌سالاری اداری و .... در فرایند راه‌اندازی واحدهای تولیدی در شهرکِ سدید نیست.

 

کاهش هزینه‌های احداث واحدهای تولیدی، در دستورِ کار شهرک سدید

آقای مظفری با طرح موضوعِ هزینه‌های ساخت و ساز افزود: از آنجا که رشدِ روزافزون و چشم‌گیرِ هزینه‌های مصالح، بهره‌برداری از تجهیزات عمرانی، نیروی فنی جهت ساخت و ساز و ... سبب شده که احداثِ ساختمان‌های کارگاهی و اداری برای صنایعِ کوچک و واحدهای تولیدی کاری بسیار دشوار و گاه انجام نشدنی بنماید، از همین رو این شهرک راهکارهایی ساده اما بسیار کارآمد را برای رفع این موضوع نیز درنظر گرفته است.

 

بهره‌گیری از دو روش کارآمد برای کاهش هزینه‌های راه‌اندازی واحدهای تولیدی در شهرک سدید

ناظر فنیِ احداث واحدهای تولیدی ادامه داد: بدین منظور، جدای از انعقاد قراردادهای شفاهی و کتبی که این شهرک با تامین‌کننده‌های مصالح ساختمانی، نیروهای فنی و تجهیزات به منظور افزایش تخفیف‌ها در تامین نیازمندی‌های ساخت و ساز صورت گرفته است؛ بهره‌گیری از دو شیوه‌ی همسان‌سازی و همراه‌سازی نیز سبب شده است روند تکمیل ساختمان‌ها هم با صرفه‌جویی‌هایی بسیار قابل توجه در هزینه مواجه شود.

 

همسان‌سازی و همراه‌سازی، روش‌هایی ساده اما اثربخش

محمدرضا مظفری به توضیح دو راهکار یاد شده پرداخت و گفت: در مسئله‌ی همسان‌سازی، شهرک از پیش به فراخور نیازِ ساختمان‌های مختلف، طرح و نقشه‌ای واحد و یکسان برای ساختمان‌ها طراحی نموده که این سبب شده روند طراحی‌ها، اخذ مجوزها، جانمایی‌ها، محاسبات و ... بسیار کوتاه، آسان و یا حتی برای موارد ثانویه کاملا حذف گردد. و این موضوع بخش نرم‌افزاریِ ساخت و سازها را کاملا اقتصادی و تسهیل نموده است.

همچنین در موضوع همراه‌سازی، با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، سعی بر آن می‌شود که احداث ساختمان‌های تمامی متقاضیانی که در یک دوره‌ی زمانی تقریبا همراه اعلام آمادگی می‌کنند همزمان شروع شده و به پایان برسد؛ که بدین صورت، موارد زیادی از اموری اجرایی احداثِ بِناها به صورت مشارکتی صورت می‌گیرد و بدین صورت، با وجود تسریع، تسهیل و کاهش هزینه‌های سخت‌افزاری، به هیچ وجه از کیفیت خروجی کار نیز کاسته نمی‌شود.

 

همراه‌سازی محاسن زیادی برای پروژه‌های عمرانی در بر دارد

این فعال اقتصادی با برشمردن تعدادی از مزایای همراه‌سازی ادامه داد: از جمله محاسنی که همراه‌سازی می‌تواند برای متقاضیانِ راه‌اندازی واحد تولیدی در شهرک داشته باشد، مواردی همچون این گزینه‌ها می‌باشد.

  1. بهره‌برادری از مصالح به صورت شراکتی که تخفیف مضاعف و تسهیل در حمل و نقل را به همراه دارد.
  2. حذف هر گونه دور ریز مصالح در روند ساخت و سازها و افزایش حداکثری صرفه‌جویی
  3. جلوگیری از هر گونه هرز رفتن زمان کاری نیروی کار، و بهره‌برداری بهینه از توان کاری کارگر (با رعایت حقوق ایشان)
  4. کاهش نیاز به نیروی ناظر بر امور عمرانی و ساخت و سازها
  5. کاهش نیاز به تعدد نگهبانان در مدت زمان تکمیل ساختمان‌ها
  6. بهره‌برداری حداکثری از تجهیزات اجاره شده
  7. اقدام به تهیه برخی از تجهیزات، با نظر به نیاز به استفاده‌های مداوم و متعدد و صرفه‌ی بیشتر در خریداری به جای اجاره
  8. عدم توقف در روند کار عمرانی، با وجود احتمال بروز هر گونه مسئله و مشکلی برای افرادِ صاحبِ پروژه؛ به دلیل همراهی دیگران با ایشان

و ...

 

با رعایت اصول، مشترک‌سازی صورت می‌گیرد

مهندس مظفری با اشاره به بهره‌‌گیری از روش سومی که هزینه‌های ساخت و ساز را نیز کاهش می‌دهد بیان کرد: البته استفاده از راهکار مشترک‌سازی نیز در روند پروژه‌های عمرانی شهرک به کار برده می‌شود، که این راهکار با درنظر گرفتن نوعِ و شرایط هر پروژه، رعایت نکات ایمنی و مواردی از این دست انجام می‌پذیرد؛ و این جدای از استفاده‌ی مشترک از مصالح، تجهیزات و نیروها است.

از جمله‌ی مواردی که در روند ساخت و سازها مشترک‌سازی می‌شود ساخت دیوار مشاع در کارگاه‌ها که هزینه‌ی تهیه‌ی مصالح را تا 20 درصد کاهش می‌دهد، استفاده از ترانس‌های برق مشترک تا حداکثر 6 کارگاه, بسته به نیازِ آن کارگاه‌ها، ایجاد یک ساختمان اداری برای هر دو واحد تولیدی، با رعایت سیاست‌های کاری و حفاظتی صاحبانِ واحدها و ...

 

این عضو هیئت مدیره‌ی شهرک سدید خاطرنشان کرد: اگرچه روند مشترک‌سازی دارای نواقصی نیز می‌باشد، اما در روند احداث و راه‌اندازی واحدهای صنعتی، توجه ویژه‌ای به این موارد نیز شده است و سعی شده تا علاوه بر تامین محاسنی که در این شیوه وجود دارد، نواقص موجود و اثرات سوء آن نیز به حداقل خود رسیده و قابل اغماض باشد.