کاهش هزینه‌های ساخت و ساز، با روش‌هایی ساده

ساخت و ساز
بی شک اگر موانع ابتدایی از پیش پای جوانان برداشت شود، با نظر به پتانسیل‌های بسیار بالایی که در هر یک از آنها وجود دارد، مسیر پویایی و رشد آنها به طور قابل توجهی هموار خواهد شد و پیامدهای بسیار مثبت و سازنده‌ای از این هموارسازی برای ایشان و برای سایر مردم بوجود خواهد آمد.

هزینه‌های بالا در ساخت و ساز، مانعی بزرگ برای حرکت جوانان

یکی از مسائلی که عموما مانع از حرکت جوانان در مسیر ساخت و ساز می‌شود، موضوع بالا بودن هزینه‌های ساخت و ساز است؛ چراکه راه اندازی یک سوله، کارگاه، ساختمان و ... برای شروع تولید نیازمند صرف هزینه‌های گزافی است که عموما از عهده‌ی یک جوان خارج است.

از سویی، اگرچه اجاره‌ی مکانی برای شروع یک واحد تولیدی به مراتب هزینه‌ی کمتری را در بر دارد، اما محدودیت‌های موجودی که یک ملک اجاره‌ای ایجاد می‌کند، می‌تواند مانعی بزرگ چه برای شروعِ کار تولیدی و چه برای رشد و پویایی و بالندگی آن باشد. از همین رو، گاه با وجود هزینه‌های بالای ساخت و ساز، باز هم باید به این دردسر تن داد.

و این دو مورد، مشکلاتی هستند که در زمره‌ی موانع اصلیِ شروع یک واحد تولیدی قرار می‌گیرند.

 

بهره‌گیری از روش‌های کارآمد برای کاهش هزینه‌ی ساخت و ساز

اما اگر راه یا راه‌هایی برای کاهش هزینه‌های ساخت و ساز باشد که بتواند درصدی از این هزینه‌ها را کاهش دهد، بی شک تعداد زیادی از جوانانی که عطایِ منافع مادی و معنویِ تولید را به لقایش بخشیده‌اند، مجددا حاضر به بازگشت به فرایند تولید خواهند شد و سایر مشکلات احتمالی را با اشتیاق به جان بخرند.

و با نظر به اینکه شهرک صنعتی سدید توسط جوانانی بنا شده است که اتفاقا همچون عمومِ جوانان با محدودیت‌های مالی روبرو بوده‌اند؛ با تحقیق، بررسی و مشورت‌های متعدد توانسته‌اند راه‌هایی را دریابند که کاهش هزینه را به طور قطعی و به صورت کاملا چشم‌گیری کاهش دهد. 

در واقع روش‌هایی که در این شهرک از آنها بهره‌گرفته می‌شود، به طور کلی شامل موارد زیر است که در ادامه‌ی این مقاله، درخصوص هر یک از این مواردِ ساده اما بسیار کارآمد توضیحاتی داده خواهد شد.

  • همسان سازی
  • همراه سازی
  • مشترک سازی
  • پیش سازی
  • نزدیک سازی

 

همسان سازی

همسان سازی یا همان یکسان سازی، شیوه ای ساده است که هزینه‌های طراحی، اخذ مجوزها و ... را کاملا حذف می کند.
در این شیوه، خودِ شهرک برای یک بار طراحی مناسب را انجام داده است (البته کاملا متناسب با زون ها و نیازهایشان و با درنظر گرفتن نیازمندی‌های واحدهای تولیدی، مسائل‌ِ زیست محیطی، رده بندی‌های واحدها و ....) که پس از آن، تمامی واحدها براساس همان طراحیِ اولیه شروع به ساخت و ساز می کنند.
بدین صورت، هم زمانی بسیار کمتر صرفِ ساخت و سازها خواهد شد و هم هزینه‌ها به طور قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد، چراکه در این میان مسائلی همچون طراحی فنی، اخذ تاییدیه‌های نظام مهندسی و مهندسین عمران، معماری، تاسیسات، برق و ... تاییدیه‌های شهرداری‌ها، رفت و آمدها و ... همه و همه به صورت کامل حذف می‌گردند.

 

همراه سازی

این شی وه نیز یکی دیگر از سیاست‌های راهبردی دیگری است که شهرک صنعتی سدید از آن به خوبی بهره می‌گیرد و قطعا در مسیر ساخت و ساز بسیار کارآمد و موثر است. در واقع این شیوه نیز هم در مسئله‌ی سرمایه‌ی زمان صرفه‌جویی به همراه دارد و هم در مسئله‌ی سرمایه‌های مالی.

در این شویه، شهرک، با رعایت اصول و قوانین، کلیه‌ی افراد جدیدی که قصد راه‌اندازی واحد تولیدی خود را دارند را به یکدیگر پیوند داده به طوری که در روند ساخت و سازها، کارشان را همراه (و یا حتی با فاصله‌گذاری زمانی - بسته به زمانِ اقدام خودشان -، ولی طبق برنامه ریزیِ صحیحی) شروع می‌نماید تا هزینه‌های حمل و نقلِ مصالح، ایاب و ذهاب ها، خریدهای مصالح و خیلی از موارد دیگر که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با ساخت و ساز مرتبط هستند سرشکن و کاسته بشود.

 

مشترک سازی

در این سیاست کاریِ شهرک نیز، با رعایت اصول و شرایط، بخشی از مواردی که قابل ساخت مشارکتی می‌باشند (مثل دیوارهای حائلِ مشترک، ساختمان های اداری و ...) را به صورت مشارکتی ساخته می‌شوند تا هزینه ها به صورت قابل توجهی کاهش پیدا بنمایند و علاوه بر آن فضای آزاد بسیار بیشتری برای واحدهای تولیدی ایجاد بشود.
البته در بکارگیری این روش، حدودِ هر واحد در نظر گرفته می شود و خط و مشی های هر واحد، مرزبندی هایشان و ... نیز به صورت کاملا جدی مورد توجه قرار می گیرد؛ به بیانی دیگر، در این شیوه، به این نکته توجه ویژه می شود که هیچ تداخلِ مضری برای واحدها بوحود نیاید.

 

 

پیش سازی

بهره‌گیری از سازه‌های از پیش آماده شده و گاه استوک (بسته به شرایط و رعایت قواعد عمرانی) روشی است که می‌تواند در کاهش هزینه‌ها بسیار کارآمد باشد؛ البته در بهره‌گیری از این شیوه محدودیت‌های فنی نیز وجود دارد که شهرک صرفا در صورت عدم تداخل این شیوه با مسائل فنی، بدان دست می‌زند.

 

نزدیک سازی

بی شک تهیه‌ی مستقیم و بی واسطه‌ی مصالح و ملزومات ساخت و ساز از تولید کنندگان، می‌تواند هزینه‌های ساخت و ساز را به طور قابل توجهی کاهش دهد. اما عموما به دلیل بُعد مسافت با تولید کنندگان و عدم نیازِ به حجم بالایی از یک نیازمندی در ساخت و ساز، موجب می‌شود که بهره‌گیری از این شیوه چندان توجیه اقتصادی نداشته باشد.

اما راه‌اندازی برخی از تولیدی‌هایی که مستقیما به ساخت و ساز مرتبط می‌باشند و یا جذب تولیدکنندگانی که در حوزه‌ی مصالح و نیازمندی‌های ساختمانی مشغول به فعالیت هستند، ایده‌ای بوده که از همان ابتدا در شهرک صنعتی سدید اجرایی شده و کماکان شهرک در حال گسترش آن می‌باشد.

لذا راه اندازی چنین تولدی‌هایی در درون شهرک صنعتی و در نزدیکی واحدهای تولیدیِ در شُرُف تاسیس، بهره‌گیری از شیوه‌ی یاد شده را نیز به طول کاملا محسوسی عملی کرده است.

 


شما نیز می‌توانید برای راه اندازی واحد خود در شهرک صنعتی سدید، همین الان با ما تماس بگیرید:
034-91002446
09130695258
09137457454
09133986772