ماه رمضان، تمرینی برای موفقیت

ماه رمضان و موفقیت
ماه رمضان، علاوه بر ماه بندگی و ماه ميهماني خدا، زمانی مغتنم است که می‌توان جدای از برگرفتن رهتوشه‌ای بسیار مناسب برای آخرت خود، خود را نیز برای رشد و شکوفایی هر چه بیشتر در همین عالم مادی نیز بسیار توانمندتر از همیشه بکنیم.

سرشت و ذات بشری به گونه‌ای توسط خداوند قادر خلق و طرح‌ریزی شده است که تمامی انسان‌ها همیشه در پی دستیابی به موفقیت و کامیابی‌ها هستند؛ و تنها در این بین تعاریف از این کامیابی برای هر کس متفاوت و گاه کاملا متضاد است. 

اما آنچه که در تمامی موفقیت‌ها با تمام تفاوت‌ها و مغایرت‌ها یکسان است، این است که انسان‌ها تا زمانی که به کامیابی‌های خود دست نیابند، از یک کمبودِ بزرگ رنج می‌برند و دغدغه‌ی آنها برای رسیدن به این مهم بسیار زیاد است.

 

در واقع مادامی که فرد میل خود را از دستیابی به موفقیت و پیروزی از دست بدهد، قطعا در شرایط بسیار بغرنجی قرار خواهد گرفت که در بهترین حالت، این شرایط به پوچی و تباهی درونی بدل خواهد شد و در مواردی متعدد نیز به ناامیدی کامل از همه چیز و دست زدن به رفتارهای غیرعاقلانه‌ای همچون خودکشی منجر می‌شود.

 

صبر لازمه ی موفقیت است

پس آنچه که مشخص است، این است که انسان‌ها برای داشتن یک زندگیِ مطلوب و با احساسی خوب، باید در مسیر موفقیت کامیابیِ خود باشند و دیر یا زود به این پیروزی و موفقیت دست یابند (هر چند دست یابی به موفقیت، هیچ گاه پایان راه نیست، و رسیدن به هر موفقیت، شروعی برای حرکت در مسیر موفقیتی دیگر است)

 

اما برای نیلِ به موفقیت، چه مولفه‌ای لازم است؟

اگر به آیات قرآن نگاهی اندک بیاندازیم، خواهیم دید که قرآن نیز راه کامیابی و پیروزی را نشان داده و برای دستیابی به پیروزی راهکاری مشخص را ارائه کرده است. 

و اگرچه راه کامیابی که قرآن به انسان‌ها نشان می‌دهد، راهی واحد است که می‌تواند تمامی موفقیت‌ها را در پی داشته باشد (و این راه، همان عبودیت و بندگی خداوند یکتا است)؛ اما راهکاری که خداوند متعال به عنوان سازنده و خالق انسان و کلِ جهانِ هستی برای دستیابی به موفقیت عنوان نموده، روشی است که برای موفقیت‌های کوچک‌تر و کلا هر نوع موفقیتی کاملا راهگشا و اثربخش است. و این راهکار چیزی جز بهره‌گیری از صبر نیست. 

 

و وجود آیاتی متعدد همچون «وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ»، یا «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً» کاملا این موضوع را تایید می‌کند که صرفا با داشتن صبر و بردباری است که انسان‌ها قادر خواهند بود از سد سختی‌ها و ناملایمات گذشته و به موفقیت‌ها، خوشی‌ها و روزگار آسان برسند.

 

صبر از منظر متد موفقیت

امروزه حتی آن دسته از کسانی که چندان صبغه‌ی مذهبی ندارند اما از خرد و درکِ صحیحی در حوزه‌ی موفقیت برخوردار هستند نیز به خوبی می‌دانند که صبر و پایداری یکی از مهم‌ترین عوامل در راه دستیابی به موفقیت است.

و حتی امروزه در متدِ موفقیت نیز هوش هیجانی (EQ) که تمامی آن با صبر، پایداری و کنترل احساسات گره خورده است را به مراتب از هوش منطقی (IQ) مهم‌تر دانسته و اثرگذاری آن را برای پیروزی‌ها بارها بیش از هوش و نبوغ افراد می‌داند.

 

ماه رمضان، تمرینی برای موفقیت

از آنچه که در بالا گفته شد، می‌توان به راحتی به این موضوع پی برد که قرار دادن آیین روزه‌داری که خداوندِ متعال برای تمامی انسان‌ها (به جز مواردی خاص همچون مادران شیرده، افراد مریض و سالخوردگان و ...) آن را یک الزام کرده است؛ جدای از تمامی مزایا و فوایدی که برای انسان دارد؛ با گذاردن شخص در شرایطی که صبر و تحمل او را می‌طلبد (چرا به خاطر ضرورتِ تحمل گرسنگی و تشنگی‌ها و چه به خاطر لزوم پرهیز از لذت‌های زیادی که عموما پیش از این بهره‌گیری از آنها ممنوعیتی نداشت)، تمرینی بسیار عالی برای فراگیری روالِ صبر خواهد بود.