توصیه های مهم برای فعالین صنعتی در ماه مبارک رمضان

ماه مبارک رمضان
اگرچه ماه رمضان ماه جلای روح و آرامش روان است، اما با نظر به تغییرات زیادی که در سبک و شیوه‌ی زندگی در این ماه به وجود می‌آید، برخی از روزه داران در این ماه با مشکلات ریز و درشت جسمی روبرو می‌شوند. اما این مشکلات را می‌توان با روش‌هایی ساده به راحتی کمرنگ نمود و یا حتی از بین برد.

تقارن ماه رمضان با روزهای نسبتا طولانیِ فصل‌های بهار و تابستان و گرمای هوای این فصول، ممکن است کلافگی و بی حوصلگی را برای روزه‌دار به همراه داشته باشد؛ و در این میان وقتی مجبور هستیم بیشترین ساعت روز را در محیط کار باشیم، شاید با چالش‌های زیادی مواجه شویم. 
اما قطعا بهره‌گیری از روش‌هایی ساده اما کارآمد، می‌تواند به طور قابل توجهی از مشکلات احتمالی ماه رضمان برای کسب و کار بکاهد و موضوع گره خوردن کسب و کار با روزه‌داری را تسهیل کنید. در پایین تعدادی از راهکارهایی که می‌تواند این موضوع را تسهیل نماید آورده شده است.

 

8 توصیه مهم برای فعالینِ مشاغل در ماه مبارک رمضان

1- حتما سحری بخورید

وعده سحری مهم ترین وعده در ماه مبارک رمضان است؛ چراکه سحری در این ماه هم جایگزین صبحانه در روزهای عادی است و هم تامین کننده‌ی انرژی کل روز.
پس این وعده‌ی غذاییِ مهم را، برای بالا نگه داشتن انرژی موردنیاز برای تمرکز و فعالیت روزمره، سوخت‌وساز پایه‌ی بدن و ... با فراهم کردن و مصرف مواد مغذی لازم به خوبی بگذرانید. همچنین با میل کردن سحریِ سبک‌، احساس سنگینی، کسالت و خواب‌آلودگی در شما کمتر بروز می‌کند و فعالیت روزانه را با نشاط بیشتری آغاز می‌کنید. 

 

2- مصرف نمک را در وعده سحری به حداقل برسانید

نمک ماده‌ای است که مصرف زیاد آن می‌تواند موجب آسیب رسانی به بدن شود؛ محققان نیز منع منصرف این ماده را همواره در دستور کار خود دارند. اگرچه کنار گذاشتن این ماده از وعده غذایی ما آن هم به طور کامل، امکان پذیر نباشد. اما می‌توان مصرف ان را محدود کرد.

 

3- از مصرف قندهای مصنوعی دوری کنید

باور افراد مصرف کننده مواد قندی این است که خوردن شیرینی‌جات از ضعف جلوگیری می‌کند! باید تاکید کنیم نه تنها این تفکر و این روش اشتباه است، بلکه کاملاً نتیجه عکس می‌دهد.
اگر شما در خوردن شیرینی‌جات زیاده روی کنید این مواد غذایی باعث می‌شود که کربوهیدرات‌های تولیدشده در بدن بسیار سریع سوخت شود. به‌خصوص که چنین خوراکی‌هایی حاوی مواد قندی غیرطبیعی هستند و برای بدن شما نیز مضر خواهد بود. به مرور علاوه بر چاقی دیابت را نیز به شما هدیه می‌کند.

 

4- شکمتان را در وعده سحری پر از آب نکنید

نگرانی تشنگی در طول روز، نگرانی به‌جایی است، اما این‌که شکمتان را پر از آب کنید راهی برای آسیب زدن به خود شما  محسوب می‌شود، آن هم بدون اینکه تشنگی خود را رفع کرده باشید. چراکه هرچه آب بدن بیشتر باشد میزان دریافتی اضافه را به‌سرعت دفع خواهد کرد و حتی ممکن از بیش از قبل تشنه شوید.
شما می‌توانید برای تامین آب بدن در ایام ماه رمضان و زمان روزه‌داری، با مصرف میوه‌ها و خوراکی‌های طبیعی آبدار، این کار را به خوبی انجام دهید.

 

5- مصرف کافئین را قطع کنید

نوشیدنی‌های کافئین دار مواد غذایی ادرارآور هستند و باعث از دست دادن سریع آب بدن می‌شود. درنهایت نیز منجر به کم‌آبی بدن می‌شوند.

 

6- آب بدن خود را به مرور تأمین کنید

همان طور که بیان شد، ابتدای خوردن سحری، خوراکی‌هایی مصرف کنید که حاوی آب باشد. میوه و سبزیجات برای این هدف بسیار مناسب هستند. نوشیدنی‌هایی که موجب رفع تشنگی می‌شود را بگنجانید. این نوشیدنی‌ها تنوع خوبی دارد.
در ضمن انتخاب خوراکی‌هایی که برای تامین آب بدن، زمان متفاوتی نیاز دارند، می‌تواند موجب شود تا در مدت زمان طولانی‌تری از مشکل کم آبی و تشنگی دور بمانید.

 

7- افطار را سبک برگزار کنید 

در وعده افطار همه گروه‌های غذایی  می‌تواند تأثیر به سزایی در تغذیه بدن داشته باشد. گنجاندن گروه غذایی غلات مانند نان، سیب زمینی، ماکارونی، مواد نشاسته‌ای و غذاهای تهیه شده از گوشت کم‌چرب مانند سفید و قرمز بی‌چربی و کم‌چربی در تغذیه ماه رمضان از اهمیتی خاص برای تغذیه روزه‌داران برخوردار است.

 

8- با برنامه‌ریزی 80-20 جلو بروید 

با وجود تمام توصیه‌های انجام‌شده، این امر انکارناپذیر است که روزه‌داری، سَبک زندگی ما را تغییر خواهد داد و این یک ماه ممکن است بر روند کاری ما تأثیرگذار شود. در نتیجه شاید نیاز باشد در این زمان برنامه‌ریزی کاری خود را تغییر دهید. پیشنهاد ما بهره‌گیری از قانون 80-20 برای سرعت بخشیدن به‌کارهایتان است.
قانون 80-20 به این نکته اشاره دارد که به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که 90 دقیقه (20 درصد از 8 ساعت کاری) به انجام فعالیت‌های مهم و اولویت‌های اصلی خود اختصاص دهید. پس اگر 80 درصد باقی‌مانده از روز را هم صرف انجام کارهای بی‌اهمیت کنید.
بدین صورت با همان 90 دقیقه‌ای که به اهداف و اولویت‌های اصلی خود اختصاص داده‌اید، امکان پیشرفت خواهید داشت، و عدم انجامِ به موقع و کامل سایر امور، خللی در روند کاری و فعالیت شما ایجاد نخواهد شد.