رمضان، ماه افزایش مقاومت و کسب موفقیت

ماه رمضان
بی شک تا زمانی که از اراده‌ای سست و ضعیف برخوردار باشیم، نمی‌توانیم در مسیر موفقیت و کامیابی‌ها پا گذارده و تا انتهای مسیر ثابت قدم باقی بمانیم. اما مادامی که با بهره‌گیری از روش‌های اثربخش (یکی از بهترین آنها، دستورات ماه رمضان است) به تقویت اراده‌ی خود بپردازیم، بی‌شک شرایط ما برای کسب موفقیت‌ها کاملا تغییر خواهد کرد و حصول موفقیت‌ها نیز بسیار ساده‌تر و شدنی‌تر خواهد شد.

به چند سال پیشتر خودتان نظر بیاندازید؛

  • آیا حالا به جایگاهی که آن زمان برای امروزتان فکرش را می‌کرده‌اید و متصور می‎‌شدید رسیده‌اید؟
  • شیوه‌ی زندگی کردنتان همان طور که می‌خواستید، اصلاح شده است؟
  • درآمدتان امروز همانی‌ است که برای امروز در ذهن داشتید؟
  • برای سلامتی‌تان کاری کرده‌اید که به مطلوبتان برسید؟
  • برای زندگی مشترکتان، شیوه‌ی اثربخشی که در ذهن داشتید را بدست آورده‌اید؟
  • مهارت‌هایی که قصد کسبشان را داشتید، فرا گرفته‌اید؟

و ...

شما به سوالات فوق چه پاسخ هایی می‌دهید؟ جواب‌هایتان مثبت هستند یا منفی؟ 
متاسفانه اکثر نظرسنجی‌هایی که در سال‌های اخیر با سوالات و مضمون‌هایی این چنینی طرح ‌شده‌اند، پاسخ غالب شرکت کنندگان در این نظرسنجی‌ها منفی بوده است، و این در حالی است که غالبا خیلی کثیری از افرادی که اصلا برای آینده‌ی خود هدف و برنامه‌ای اتخاذ نکرده‌اند در این نظرسنجی‌ها شرکت داده نمی‌شوند. 

 

چرا اهداف اکثر مردم محقق نمی‌شود؟

حال سوال این است که چرا شخصی که کار یا فعالیتی را با میل، رغبت و اشتیاق زیاد آغاز می‌کند، حتی برای آن کار برنامه‌ریزی و زمان‌بندی می‌کند، و با تلاش مدتی قابل توجه آن‌را پیگیری کرده و ادامه می‌دهد، اما به طور ناگهانی و یک‌باره، آنهم در میانه‌های راه کاملا متوقف می‌شود و خود را مجددا در مسیرهای بی حاصل و عمدتا غلطِ گذشته‌ی خود قرار داده و یا کاری دیگر را با همین اشتیاق استارت می‌زند و یک بار دیگر برنامه ریزی، تلاش و حرکت و در نهایت توقف را رقم می‌زند؟

البرت گرین هابرد (نویسنده، ناشر، هنرمند و فیلسوفی است که در سال 1915 از دنیا رفته است) در این باره چنین پاسخ می‌دهد:

«شکست رخ نمی‌دهد مگر آنکه تلاشی مستمر و مداوم در کار نباشد. در واقع هیچ مشکل یا مانعِ عبور ناپذیری به جز ضعف ذاتی در عزم و اراده‌ی ما وجود ندارد»

و موضوع بسیار مهم نیز دقیقا همین است که «ضعف ذاتی عزم و اراده» بزرگترین و یا حتی می‌توان گفت تنها مانعِ واقعی ما انسان‌هاست. پس اگر در برابر این ضعف، مقاومت و ایستادگی داشته باشیم، قطعا ورق به نفع ما بر خواهد گشت و کامیابی‌ها یکی پس از دیگری برای ما حاصل خواهند شد.

 

موفقیت نیازمند تقویت اراده است

از همین رو، برای حصول موفقیت، ما نیازمند ایستادگی در عمل هستیم و قطعا صرفا حرف زدن، یک شروع طوفانی، برنامه‌ریزی دقیق و ... هیچ کدام نمی‌توانند بدون استقامت و ماندگاری در مسیر اثربخش باشند. پس در وهله‌ی اول، ما نیازمند اراده‌ای هستیم که در چالش‌های کوچک و بزرگ و یا در طولانی شدن مسیر، به کمک ما آمده و مانع از بهانه‌تراشی‌های ناروایی شود که هر یک از آنها مانعی برای موفقیت هستند.

و اگرچه برای تقویت اراده راهکارهای زیادی وجود دارد و با اندکی تحقیق و یا مشاوره، می‌توانید راهکارهای متنوع و گوناگونی را در یابید؛ اما آنچه که در هر روش یا راهکاری که قصد بهره‌گیری از آن دارد، کاملا لازم و ضروری است، این است که این روش باید به نحوی بتواند نفسِ درونی شما را مدیریت و کنترل کند که درنتیجه سبب افزایش اراده‌ی شما شود (بدین منظور می‌توانید در خصوص اقسام نفس از دیدگاه دین، مطالعاتی داشته باشید: نفس عماره، نفس لوامه، نفس مطمئنه و ...)

 

ماه رمضان، کنترل کننده‌ی نفس و تقویت کننده‌ی اراده است

یکی از بهترین راهکارهایی که می‌تواند در به بند کشیدن نفس عماره‌ی ما انسان‌ها بسیار کارآمد باشد و اراده‌ی ما را بسیار مستحکم و قوی سازد، بهره‌گیری از روزه (با آداب و شرایطی که در دین اسلام آمده است) می‌باشد، که یکی از دلایل التزام به گرفتن سی روز روزه در ماه مبارک زمضان نیز همین است (هرچند دستورات خداوند حکیم غالبا از منظرهای مختلفی می‌تواند اثرات مثبت و سازنده‌ای برای ما داشته باشد که این موضوع در خصوص روزه‌های ماه رمضان نیز کاملا صادق است)

در واقع با استنکافِ سی روزه‌ی ما از بسیاری از لذت‌های حرام، مکروه و یا حتی مباح و حلال، و پذیرش سختی‌های این امتناع و پس زدن لذت‌ها، قدرت ما در «نه گفتن» به امیال و خواسته‌های نفسانی و درونی‌مان بسیار زیاد خواهد شد؛ و بدین صورت، تمرینی بسیار ساده اما کاملا کارآمد را برای تقویت اراده درونی انجام خواهیم داد.

به همین دلیل، می‌توان به راحتی و با قاطعیت گفت که اگر انسانی به دنبال موفقیت و پیروزی است، هموارترین راه آن از مسیر رمضان عبور می‌کند.