نقش شهرک های صنعتی در تحقق اقتصاد مقاومتی چیست؟

تاثیر صنایع در اقتصاد
یکی از روش های بسیار موثر در تحقق مقاومت اقتصادی بهره گیری از شهرک های صنعتی است؛ و شهرک های صنعتی که مکانی برای استقرار صنایع کوچک و متوسط می باشند یکی از با اهمیت ترین قطب های اقتصادی به منظور تحقق این مهم به شمار می روند.

اقتصاد مقاومتی یک ضرورت

اولین بار واژه «اقتصاد مقاومتی» توسط رهبر معظم انقلاب در شهریور ۱۳۸۹ به کار برده شد و البته در سال 1392 این شیوه با دستور مستقیم ایشان ابلاغ و در دستور کار قرار گرفت؛ به بیان ایشان، اقتصاد مقاومتی بهترین شیوه به منظور مقابله با تحریم ‌های بین ‌المللی (بویژه تحریم های اقتصادی) علیه کشورمان ایران است.
بر مبنای اقتصاد مقاومتی، در شرایط بروز ناملایمات، رخدادها و حوادث و بحران‌ ها و یا حتی در روند دستیابی اهداف، پویاسازی و پایداری بهتر رشدهای اقتصادی، تخصیص بهینه منابع بهره گیری از این شیوه می تواند اثرات سازنده ای بر روند اقتصادی بگذارد.

هرچند لفظ اقتصاد مقاومتی اصطلاحی نو و دارای باری ارزشی در فرهنگ اعتقادی-دینی می باشد؛ اما با این حال، کاربردها و مفاهیم در این حوزه و اقدامات برای مقاومت و ایستادگی بهتر در حوزه‌ های گوناگون بویژه در همان حوزه ی اقتصادی در دنیا دارای سابقه ای زیاد است و در ادبیات اقتصادی نیز محتواهایی همچون " قدرت اقتصادی" و یا " اقتصاد مقاومت" به کرات به چشم می خورد.

 

به هر صورت، با نظر به ارکان اقتصاد مقاومتی که شامل موارد زیر می شود:

  • استوار و بادوام بودن اقتصاد
  • بهره گیری بهینه از تمام ظرفیت ها و پتانسیل های دولتی و مردمی
  • پشتیبانی از تولیدات ملی (داخلی)
  • مدیریت منابع ارزی
  • مدیریت مصرف ها و هزینه کرده ها

از این رو، این مفهوم می تواند در بهبود شرایط اقتصادی یک کشور (و یا حتی در مقیاس های کوچک تر همچون یک شهر، یک کارخانه، یک تولیدی، یک خانواده و ...) بسیار موثر و کارآمد باشد؛ و همین سبب شده که ضرورت توجه ویژه به این واژه در کشور ما (علی الخصوص در زمان کنونی که بایکوت های نابجای بین المللی نیز بر روند اقتصادی کشور و معیشت مردم فشار آورده است) بسیار محرز باشد.

 

شهرک های صنعتی محقق کننده ی اقتصاد مقاومتی 

اما یکی از روش های بسیار موثر در تحقق مقاومت اقتصادی بهره گیری از شهرک های صنعتی است؛ و شهرک های صنعتی که مکانی برای استقرار صنایع کوچک و متوسط می باشند یکی از با اهمیت ترین قطب های اقتصادی به منظور تحقق این مهم به شمار می روند.

و در واقع در کل دنیا، یکی از مؤثرترین بخش های اقتصادی، کارخانه ها و واحد های صنعتی می باشند که در میان آنها، باز صنایع کوچک و متوسط از اهمیت و نگاه ویژه ای برخوردار هستند و از با اهمیت ترین نهادهای تولیدی و درآمدی صنعتی در میان همه ی صنایع به شمار می روند.

از همین رو استقرار واحدهای صنعتی کوچک و متوسط آن هم با هزینه ی پایین و کارایی بالا، کلید اصلی برای محقق شدن اقتصاد مقاوتی خواهد بود؛ پس با نظر به همین موضوع می توان به راحتی گفت به طور کلی شهرک های صنعتی یکی از بازوهای قدرتمند اقتصاد مقاومتی به حساب می آیند.

 

راهکار مناسب برای شهرک های صنعتی در اقتصاد مقاومتی 

با وجود مطالب یاد شده، به منظور تسریع در امر تحققِ شعار اقتصاد مقاومتی، لازم است عملکرد شهرک های صنعتی با راهکارهای نو و سازنده ای گره بخورد که نه تنها وقوع این امر را تعجیل بخشد، بلکه اجرای آن را نیز تسهیل کند؛ که بدین منظور، شهرک صنعتی سدید نیز در این خصوص توجه ویژه ای دارد.

یکی از راهکارهای سازنده و سرعت بخش، تشخیص و تعیین طرح های دانش بنیان و اولویت قرار دادن آنها در برنامه های اجرایی و عملیاتی شهرک های صنعتی است؛ که گره زدن مطالعات دانشگاهی و مباحث علمی با صنایع و تولیدات شهرک ها نیز می تواند در نمود و بروز این موضوع بسیار کارساز باشد.

و راهکار دیگر توجه ویژه به رونق صادرات غیرنفتی است که باید تا حد امکان در اولویت بدنی های شهرک ها مدنظر قرار بگیرد؛ به طور قطع بهبود روند تولیداتی در جهت صادرات هم می تواند کشور را در بهبود شرایط اقتصادی (با نظر به ورود ارز و نقدینگی بیشتر به داخل) کمک شایانی بکند و هم می تواند تا حد امکان کشور را از متکی بودن به نفت دور سازد؛ علاوه بر این، این حرکت موجب خواهد شد که خام فروشی ها نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند و در ازای آن، موارد فراوری شده و با قیمتی بسیار بالاتر به خارج از مرزها روانه گردد.
 

____________________________________________________________________
 

راه اندازی تولیدی خود با حداقل هزینه را در شهرک صنعتی سدید، داشته باشید:

03491002446
09130695258
09133986772
09137457454